Komunikacja interpersonalna – w jakim zawodzie jest to przydatna umiejętność?

Komunikacja interpersonalna to umiejętność tak naturalna dla człowieka, że na co dzień mało kto się nad nią zastanawia. To błąd! Podpowiadamy, jak sprawdzić swoje umiejętności komunikacji interpersonalnej i predyspozycje zawodowe, by wybrać dla siebie pracę idealną!

Komunikacja interpersonalna na co dzień i w zawodzie

Komunikacja interpersonalna, w najprostszym ujęciu, to wymiana komunikatów pomiędzy dwiema osobami w celu przekazania myśli, uczuć, potrzeb itp. Jest podstawowym narzędziem, jakiego ludzie używają w celu komunikacji. Służy nam do niej nie tylko mowa – gesty, postawa, miny i wszystko to, co nazywa się mową ciała, również są narzędziem porozumiewania. Na kwestię komunikacji interpersonalnej można też spojrzeć szerzej. Psychologowie, pedagodzy i inni specjaliści zajmujący się doradztwem zawodowym, mówią o komunikacji jako o umiejętności rozmawiania. W tym ujęciu chodzi już nie tylko o samo wyrażanie komunikatów, ale o ich jakość, ładunek emocjonalny i precyzję. Tak rozumiana komunikacja interpersonalna jest umiejętnością nie tylko społeczną, ale także predestynującą do wyboru drogi zawodowej.

Wybór zawodu a umiejętności

Każdy, kogo czeka wybór zawodu, wie, jaka to trudna decyzja. Odczuwają to w szczególny sposób ludzie młodzi, stojący przed wyzwaniem podjęcia pierwszej pracy. Decyzji tego typu nie należy podejmować pospiesznie, warto wziąć pod uwagę wykształcenie, doświadczenie (nie tylko zawodowe, ale i wynikające z hobby), zainteresowania, a także analizę własnych mocnych i słabych stron. Każdy człowiek ma pewne predyspozycje zawodowe, które sprawiają, że w wykonywaniu danego rodzaju pracy odnajdzie się lepiej i szybciej. Predyspozycje zawodowe ściśle wiążą się ze zdolnościami, talentami, a także cechami charakteru danej osoby. Poziom rozwinięcia umiejętności, jaką jest komunikacja interpersonalna, bywa często kluczowy w określeniu predyspozycji zawodowych. To nie tylko kwestia tego, czy lubimy rozmawiać z innymi, ale przede wszystkim, czy robimy to skutecznie.

Komunikuj się zawodowo

W jakim zawodzie przyda się komunikacja interpersonalna? Na pytanie odpowiedź wydaje się prosta: w każdym! Nawet jeśli w danej pracy najważniejszy nie jest kontakt z klientem, to wciąż pozostają rozmowy ze współpracownikami czy szefem… Są jednak zawody, w których komunikacja interpersonalna nie tylko ułatwia pracę, ale jest nieodzowna. Lekarze, ratownicy medyczni, funkcjonariusze policji czy straży miejskiej i ochroniarze muszą skutecznie komunikować się z innymi, a umiejętność ta może zaważyć nawet na bezpieczeństwie życia i zdrowia. Nauczyciele nie osiągną celu edukacyjnego, gdy nie będą skutecznie formułować przekazów kierowanych do uczniów. Sprzedawcy, menedżerowie, specjaliści od public relations – nie przebiją się z komunikatem sprzedażowym i informacją, co jest najważniejszym zadaniem w ich zawodzie. Z drugiej strony, są zawody, jak laborant, archiwista, bibliotekarz i wiele innych, w których zdolności w zakresie komunikacji interpersonalnej nie są tak ważne.

Wykonaj darmowy test predyspozycji zawodowych i… poznaj siebie!

Jak więc dowiedzieć się o sobie tego, czy komunikacja interpersonalna jest naszą słabą czy mocną stroną, a dalej – czy szukać pracy w zawodzie, który jej wymaga, czy w takim, w którym schodzi ona dalszy plan? Odpowiedź na to pytanie może dać konsultacja z profesjonalnym doradcą zawodowym, który udzieli pomocy w wyborze zawodu. Pomocne okażą się także testy predyspozycji zawodowych! Można zrobić je o każdej porze, w dzień pracujący i święto, bez wychodzenia z domu – wystarczy odwiedzić stronę https://www.kierunekrozwoju.pl/, gdzie dostępny jest darmowy test predyspozycji zawodowych. Kilka minut poświęcone na wypełnienie testu nie tylko zaspokoi ciekawość, ale także przyniesie korzyść w postaci cennych wskazówek dotyczących predyspozycji zawodowych.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:1    Średnia:2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here